Institut 25. březen 2021

Co potřebují vědci v Praze? Pii a Národní vzdělávací fond mapují prostředí a potřeby pražského výzkumu

Praha mapuje socioekonomické podmínky a potřeby vědců. Cílem šetření je porozumět překážkám, které mohou mladé vědce odrazovat od práce v Praze. Součástí budou návrhy opatření, která by podpořila mladé vědce a zároveň vytvořila z Prahy atraktivní lokalitu jak pro české vědce vracející se ze zahraničí, tak pro příchozí zahraniční vědce.

Mapování metodou hloubkových rozhovorů zjišťuje, jaké mají výzkumníci pracovní i socioekonomické potřeby a co by od české metropole očekávali. Na průzkumu pracují odborníci z Pražského inovačního institutu (Pii) a Národního vzdělávacího fondu (NVF). 

Obě instituce monitorují oblast, na které se do roku 2027 zaměří i Regionální inovační strategie Prahy (RIS3) - oblast rozvoje vědy a transferu jejich výsledků do podnikové sféry. Mapování je financováno z evropských dotací (programu OP Výzkum, vývoj a vzdělávání, projektu Prague Smart Accelerator). 

Sběr dat se uskutečnil v první třetině roku 2021. Analytici NVF a Pii budou nyní zpracovávat výsledky šetření.

Hledat nástroje pro motivaci vědců 

“Hlavní inovační potenciál je uložen v lidech, proto i projekt Prague Smart Accelerator cílí na vybudování stálého týmu města, který bude pomáhat dále odhalovat a propojovat lidské zdroje podnikavosti a inovací. K tomu je nutné vytvářet příznivé podmínky, a proto budeme i v rámci jedné z budoucích inovačních platforem pod Pražskou inovační radou hledat nástroje pro motivaci expertů a vědeckých pracovníků k návratům do inovačního ekosystému Prahy,” uvedl hlavní inovační manažer Prahy a vedoucí projektu PSA Tomáš Lapáček.

Součástí šetření o situaci pražského výzkumu je hledání motivů, proč někteří vědci dávají přednost bádání v zahraničí před Českou republikou, konkrétně Prahou. Analytici Pii oslovili doktorandy, postdoktorandy, mladé vědecké pracovníky i představitele předních akademických pracovišť, jako je Akademie věd ČR, Univerzita Karlova, České vysoké učení technické i Česká zemědělská univerzita. Většina šetření se uskutečňuje formou hloubkových rozhovorů s vybranými respondenty. 

“Budoucnost Prahy, ČR obecně, závisí na schopnosti udržet mladé výzkumníky a  výzkumnice a umožnit tak inovačnímu ekosystému, aby generoval maximum vlastních nápadů k aplikaci a realizaci. Praha jde cíleně tímto směrem,” dodal ředitel Pii Bohumil Kartous.

Přispět k rozvoji inovací v Praze 

Při průzkumu socioekonomické situace vědců v Praze analytici mimo jiné srovnávají zaměstnanost, kvalifikaci, profesní strukturu a porovnávají situaci ve výzkumu s jinými zahraničními metropolemi a regiony v Česku. Cílí na klíčové obory, což jsou zejména vědy o živé přírodě, biotechnologie, vybraná kreativní odvětví a další obory, které mohou významně přispět k rozvoji inovací na území české metropole. 

Experti rovněž analyzují počty absolventů pražských vysokých škol, protože řada z nich pochází z celé České republiky a určité procento z nich spojuje svoji kariéru s pražskými firmami, což může být potenciálním zdrojem pro rozvoj inovační výkonnosti města. 

 

Fotografie od uživatele ThisIsEngineering ze služby Pexels

 

logolink OPVVV

Na vašem soukromí nám záleží

Používáme soubory cookies

Tyto webové stránky používají soubory cookies a další sledovací nástroje s cílem vylepšení uživatelského prostředí, analýzy návštěvnosti webových stránek a zjištění zdroje návštěvnosti. Některé z nich jsou nezbytné, o těch dalších se můžete rozhodnout sami.

Na vašem soukromí nám záleží

Používáme soubory cookies

Tyto webové stránky používají soubory cookies a další sledovací nástroje s cílem vylepšení uživatelského prostředí, analýzy návštěvnosti webových stránek a zjištění zdroje návštěvnosti. Některé z nich jsou nezbytné, o těch dalších se můžete rozhodnout sami.

Nastavení souborů cookies

  • Zajišťují, že naše stránky fungují správně a bezpečně na všech zařízeních.

  • Díky nim lépe poznáme, co vás zajímá a můžeme tak neustále zlepšovat tento web k vaší spokojenosti.

  • Tyto cookies nám pomáhají s cílením reklamy tak, aby co nejvíce odpovídala vašim zájmům a preferencím.