Vzdělávání
Školy
Škola jako cirkulární hub – odborné workshopy (+ cirkulární scan)
Název programu: Škola jako cirkulární hub
Hledáme školy, které vědí, že udržitelnost nemůže být jen jednorázové téma na Den Země.
Kdy se přihlásit? Pokud vaše škola přemýšlí o tom, jak učit o světě, ve kterém žijeme, a jak ho chránit.
Program Škola jako cirkulární hub je pro školy, které chtějí:
>> Mít udržitelnost jako přirozenou součást výuky,
>> Přemýšlet v souvislostech a vést k tomu i své žáky,
>> Ukazovat, že škola může být centrem změny,
>> Propojovat cirkulární principy s reálným životem školy,
>> Podpořit samostatnost a iniciativu u svých žáků.
Hledáme školy, které se nebojí zapojit celé učitelské a studentské týmy, zkoumat vlastní fungování a být vidět jako příklad dobré praxe.
Nejde o jednorázovou akci. Jde o dlouhodobé partnerství, ve kterém vám budeme oporou a vy nám a ostatním školám inspirací.
Co získáte přihlášením se do celoročního partnerství:
>> Průzkum potřeb školy a odborné konzultace
>> Metodické materiály do výuky
>> Workshopy pro žáky
>> Exkurze do cirkulárního showroomu
>> Organizace vzdělávací akce pro celou komunitu školy
Časová dotace: každý workshop trvá 120 minut
Forma semináře: prezenční u vás na škole
Místo konání: na vaší škole, Holešovická tržnice, Prokopské údolí
Cílová skupina: žáci a učitelé z pražských středních škol
Každá škola, která se stane součástí komunity Škola jako cirkulární hub, získá pro své studenty mnoho zajímavých seminářů a pro svou školu celostní cirkulární scan.
Každý seminář se koná na vaší škole, nikam nemusíte, naši lektoři přijedou za vámi, a trvá 120 minut.
Představení jednotlivých seminářů pro vaši školu:
OBLAST KOMPOSTOVÁNÍ
>> Úvodní setkání k cirkulární ekonomice a pěstování v growkitu:
Spojení teoretického úvodu do cirkularity s praktickou ukázkou využití kávové sedliny pro pěstování hlívy ústřičné pomocí growkitu.
>> Jak na pěstování hlívy z kávové sedliny:
Při zakládání houbária se studenti seznámí s praktickým využitím kávové sedliny pro pěstování hlívy ústřičné pomocí growkitu.
>> Počáteční analýza obsahu odpadkových košů:
Happening – analýza směsného komunálního odpadu, který ve škole vznikne během dvou dnů, jeho dotřídění a pokus navrhnout, jak množství SKO snížit.
>> Jak na separaci bioodpadu:
⅓ obsahu SKO u nás stále tvoří bioodpad. Jak ho poznat, začít třídit a upcyklovat? To se dozvíte na jednom z mnoha workshopů od Cirkulárních škol
>> Rocket: Malý stroj s velkou misí
Exkurze do Holešovické tržnice ke kompostovacímu zařízení Rocket nabídne konkrétní pohled na to, jak může vypadat udržitelné nakládání s bioodpadem ve městě. Zařízení zpracovává organické zbytky přímo z farmářských trhů a přeměňuje je na kvalitní kompost. Skupina získá reálnou představu o tom, jak funguje cirkulární systém v praxi. Exkurze může být inspirací pro školní nebo komunitní projekty zaměřené na ekologii, udržitelnost a odpovědné hospodaření s odpadem.
>> Zažij kompost!
Během vzdělávacího programu se studenti dozvědí, jak funguje proces zahradního kompostování a jak se o zahradní kompostér starat, tak aby v něm kompostování správně probíhalo. Studenti interaktivní formou s prvky badatelského vyučování prozkoumají procesy a živočichy v zahradním kompostéru.
>> Škola žížal – Udržitelnost odspodu
(Kompostování s týmem bez páteře) Během vzdělávacího programu se studenti dozvědí, jak funguje proces vermikompostování, jaká jsou jeho specifika a jak se o vermikompostér starat, tak aby v něm kompostování probíhalo správně. Lektor se studenty během programu vermikompostér založí nebo udělá revizi stávajícího.
OBLAST UZAVŘENÝ CYKLUS JÍDLA
>> Zahrada jako bioreaktor
Žáci se naučí přemýšlet o koloběhu látek a energií v přírodě, konkrétně na školní zahradě.
>> Zachraň jídlo, neplýtvej!
Základy prevence plýtvání jídlem – co a jak nakupovat, jak potraviny správně ukládat a jak zabránit jejich zbytečnému vyhazování doma i ve škole.
>> Kulatý stůl ve školní jídelně:
Kulatý stůl, u něhož se sejdou všichni účastníci školního stravování, nabízí prostor pro společnou reflexi příčin plýtvání, hledání možných řešení a prohloubení porozumění mezi jednotlivými aktéry.
>> Exkurze do školní jídelny:
Pouhá hodina ve školní kuchyni zpravidla stačí k tomu, aby studenti přehodnotili svoje návyky a začali šetřit jídlem.
>> Prokopské údolí, Dívčí hrady, divočina i místa kde v rámci Prahy roste jídlo
Výprava za poznáním biotopu Prokopského údolí a náhorní planiny Dívčích hradů, a především setkání s projekty zaměřenými na produkci lokálních biopotravin: Prokopská farma, projekt Metropole, Jinofarm.
>> Se zahradníkem do zahrady aneb tvorba designu prostoru zahrady tak, abychom věděli, proč je něco tam anebo tady
Design nespojujeme jen s technikou nebo grafikou, jeho principy můžeme využít i v zahradě. Když porozumíme přírodním zákonitostem a potřebám lidí, můžeme prostor navrhnout tak, aby byl funkční a udržitelný. Seznámíme se s permakulturou, což je přístup, který propojuje přírodu a člověka. Společně se podíváme na celou zahradu, navrhneme, co zlepšit, a jeden z nápadů i zrealizujeme.
OBLAST REUSE
>> Úvod do cirkularity
Hlavním cílem tohoto workshopu je hravou formou vtáhnout studenty do tématu a nadchnout je pro realizaci projektu Cirkulární školy, který přináší praktickou inspiraci k okamžitým změnám. Představíme hlavní myšlenky projektu, aktuální stav, ve kterém se škola nyní nachází, a akční kroky, které by mohly být realizovány.
>> Jak spotřebovávat chytře?
Tento workshop otevírá témata každodenní spotřeby a ukazuje, jak se rozhodovat chytře a s ohledem na budoucnost. Společně se zaměříme na to, jak prodlužovat život věcem, které nás obklopují, co skutečně znamená princip 5Z (zamezit, znovupoužít, zrecyklovat, zhodnotit, zamyslet se), a jak rozlišovat mezi fast a slow fashion.
>> Naběhni na změnu!
Workshop je zaměřený na změnu spotřebních návyků, pracuje s vizuálně atraktivní kampaní, která má studenty inspirovat k tvorbě call to action materiálů, jež budou vznikat přímo v rámci workshopu.
>> Jak uspořádat SWAP ve škole
Žákům budou na konkrétních příkladech objasněny rozdíly mezi cirkulární a lineární ekonomikou. Bude vysvětleno fungování akce SWAP jakožto účinného nástroje na prevenci vzniku odpadu a podporu komunit a její přínosy pro školu a širokou veřejnost. Lektoři z praxe nabídnou žákům také své know-how, jak tuto akci uspořádat.
>> Kreativní dílna REUSE
Nosným tématem tohoto workshopu je problematika nejen textilního odpadu, deadstocku a reuse. Cílem je zamyslet se nad tím, co už je odpad a co může být cenným zdrojem pro další využití. Zdánlivý odpad může být často přetvořen v něco hodnotného, co bude dále sloužit.
Lektoři jednotlivých programů:
>> David zajišťuje koncepční vedení a koordinaci programu Cirkulární školy a příležitostně i sám lektoruje „kompostovací“ workshopy. Jeho rolí je propojovat odborníky a nadšence z partnerských organizací, navrhovat obsahovou strukturu vzdělávacích programů a vytvářet návaznosti mezi jednotlivými aktivitami. Zároveň organizuje práci lektorů a intenzivně spolupracuje s pedagogy.
>> Kristýna se dlouhodobě věnuje komunikaci a marketingu společensky prospěšných projektů. V rámci programu Cirkulární školy působí jako lektorka se specializací na oblast Reuse. Žákům přibližuje teoretické principy i praktické přístupy k opětovnému využívání věcí: „Vedeme nastávající generaci k tomu, aby pro ni byly udržitelné návyky nebo principy souznící s planetárními limity výchozí a zásadní v době, kdy se ve světě snaží zorientovat, zajímat se o něj a začíná ho tvořit.
>> Petr, ačkoliv vyrostl v Praze, se aktivně věnuje pěstování zeleniny, ovocných stromů i kompostování, které se stalo jeho srdečním tématem. Působí jako externí lektor v Kokoze a zároveň studuje Udržitelnost a oběhové hospodářství na VŠCHT. V programu Cirkulární školy má na starosti především vzdělávací programy zaměřené na kompostování a pěstování. Často ho můžete potkat přímo ve školách nebo na školních zahradách.
>> Veronika působí jako lektorka v organizaci Zachraň jídlo, kde se věnuje popularizaci tématu neplýtvání potravinami. Svou vášeň pro vaření a dobré jídlo propojuje s osvětou v oblasti udržitelnosti. V programu Cirkulární školy vede workshopy a přednášky pro různorodé věkové skupiny.
>> Barbora, která je odbornicí na udržitelný přístup v gastronomii, zastupuje v programu Cirkulární školy organizaci Zachraň jídlo. Zaměřuje se na školní stravování v rámci tematického okruhu Uzavřený cyklus jídla. Pracuje na tom, aby školní jídelny mohly fungovat v souladu s cirkulárními principy, což znamená zejména snížení plýtvání. Současně rozvíjí vlastní iniciativu Fair Dining.
>> Michal je samostatně působící ekolog, zahradník a krajinář, který se dlouhodobě věnuje environmentálnímu vzdělávání. V programu Cirkulární školy má na starosti programy navázané na školní zahrady, často propojené i s dalšími oblastmi cirkulární ekonomiky. Zkušenosti sbíral při zakládání komunitních zahrad a spolupráci s organizacemi jako Tereza či Koniklec. Věří, že příroda je nenahraditelným učitele.
>> Lucie ve své domovské organizaci SWAP Prague zajišťuje provozní a finanční vedení a rozvíjí vzdělávací aktivity. V programu Cirkulární školy působí jako mentorka a lektorka se zaměřením na Reuse. S žáky tvoří, diskutuje o spotřebě a představuje cirkulární principy v praxi.
>> Ivana v programu Cirkulární školy zastává roli odborné garantky oblasti Reuse. Věnuje se strategickému rozvoji reuse aktivit a dohlíží na jejich kvalitní realizaci ve školách. Dříve působila v korporátním sektoru v oblasti marketingu. Dnes své zkušenosti propojuje s praxí udržitelného vzdělávání.
>> Zakladatelka startupu ReKáva inspiruje svými nápady nejen školy, ale i celý tým programu Cirkulární školy. Do projektu přinesla originální koncept pěstování hlívy ústřičné na kávové sedlině. V její režii probíhá na školách kampaň „lógr free“ a stála také u zrodu Houbária, které vyrábí Plastia ze speciálního recyklovaného plastu s příměsí kávové sedliny. Za sebou má také pilotní projekt svozu kávové sedliny do komunitních zahrad.
>> Jako specialistka na kompostování se Martina v Kokoze stará o rozvoj kompostovacích projektů. V programu Cirkulární školy se podílí na tvorbě metodik a vzdělávacích programů pro žáky, často se zapojuje také jako lektorka. Její práce jí přináší smysl a radost.