Vzdělávání

Školy

Svět vzdělávání se mění a my musíme s ním, aby škola byla o radosti z poznávání, o chuti tvořit a o odvaze dělat chyby, ze kterých rostou ty nejlepší zkušenosti pro život.

Škola jako cirkulární hub – odborné workshopy (+ cirkulární scan)

 

Název programu: Škola jako cirkulární hub

Hledáme školy, které vědí, že udržitelnost nemůže být jen jednorázové téma na Den Země.

Kdy se přihlásit? Pokud vaše škola přemýšlí o tom, jak učit o světě, ve kterém žijeme, a jak ho chránit.

Program Škola jako cirkulární hub je pro školy, které chtějí:

>> Mít udržitelnost jako přirozenou součást výuky,

>> Přemýšlet v souvislostech a vést k tomu i své žáky, 

>> Ukazovat, že škola může být centrem změny,

>> Propojovat cirkulární principy s reálným životem školy,

>> Podpořit samostatnost a iniciativu u svých žáků.

Hledáme školy, které se nebojí zapojit celé učitelské a studentské týmy, zkoumat vlastní fungování a být vidět jako příklad dobré praxe.

Nejde o jednorázovou akci. Jde o dlouhodobé partnerství, ve kterém vám budeme oporou a vy nám a ostatním školám inspirací.

Co získáte přihlášením se do celoročního partnerství:

>> Průzkum potřeb školy a odborné konzultace

>> Metodické materiály do výuky

>> Workshopy pro žáky

>> Exkurze do cirkulárního showroomu

>> Organizace vzdělávací akce pro celou komunitu školy

Časová dotace: každý workshop trvá 120 minut

Forma semináře: prezenční u vás na škole

Místo konání: na vaší škole, Holešovická tržnice, Prokopské údolí

Cílová skupina: žáci a učitelé z pražských středních škol

 

Každá škola, která se stane součástí komunity Škola jako cirkulární hub, získá pro své studenty mnoho zajímavých seminářů a pro svou školu celostní cirkulární scan.

Každý seminář se koná na vaší škole, nikam nemusíte, naši lektoři přijedou za vámi, a trvá 120 minut.

 

Představení jednotlivých seminářů pro vaši školu:

 

OBLAST KOMPOSTOVÁNÍ

>> Úvodní setkání k cirkulární ekonomice a pěstování v growkitu:

Spojení teoretického úvodu do cirkularity s praktickou ukázkou využití kávové sedliny pro pěstování hlívy ústřičné pomocí growkitu.

>> Jak na pěstování hlívy z kávové sedliny:

Při zakládání houbária se studenti seznámí s praktickým využitím kávové sedliny pro pěstování hlívy ústřičné pomocí growkitu.

>> Počáteční analýza obsahu odpadkových košů:

Happening – analýza směsného komunálního odpadu, který ve škole vznikne během dvou dnů, jeho dotřídění a pokus navrhnout, jak množství SKO snížit.

>> Jak na separaci bioodpadu:

⅓ obsahu SKO u nás stále tvoří bioodpad. Jak ho poznat, začít třídit a upcyklovat? To se dozvíte na jednom z mnoha workshopů od Cirkulárních škol

>> Rocket: Malý stroj s velkou misí

Exkurze do Holešovické tržnice ke kompostovacímu zařízení Rocket nabídne konkrétní pohled na to, jak může vypadat udržitelné nakládání s bioodpadem ve městě. Zařízení zpracovává organické zbytky přímo z farmářských trhů a přeměňuje je na kvalitní kompost. Skupina získá reálnou představu o tom, jak funguje cirkulární systém v praxi. Exkurze může být inspirací pro školní nebo komunitní projekty zaměřené na ekologii, udržitelnost a odpovědné hospodaření s odpadem.

>> Zažij kompost!

Během vzdělávacího programu se studenti dozvědí, jak funguje proces zahradního kompostování a jak se o zahradní kompostér starat, tak aby v něm kompostování správně probíhalo. Studenti interaktivní formou s prvky badatelského vyučování prozkoumají procesy a živočichy v zahradním kompostéru.

>> Škola žížal – Udržitelnost odspodu

(Kompostování s týmem bez páteře) Během vzdělávacího programu se studenti dozvědí, jak funguje proces vermikompostování, jaká jsou jeho specifika a jak se o vermikompostér starat, tak aby v něm kompostování probíhalo správně. Lektor se studenty během programu vermikompostér založí nebo udělá revizi stávajícího.

_MG_5753-CR2_DxO_DeepPRIMEXD.jpg

 

 

OBLAST UZAVŘENÝ CYKLUS JÍDLA

>> Zahrada jako bioreaktor

Žáci se naučí přemýšlet o koloběhu látek a energií v přírodě, konkrétně na školní zahradě.

>> Zachraň jídlo, neplýtvej!

Základy prevence plýtvání jídlem – co a jak nakupovat, jak potraviny správně ukládat a jak zabránit jejich zbytečnému vyhazování doma i ve škole.

>> Kulatý stůl ve školní jídelně:

Kulatý stůl, u něhož se sejdou všichni účastníci školního stravování, nabízí prostor pro společnou reflexi příčin plýtvání, hledání možných řešení a prohloubení porozumění mezi jednotlivými aktéry.

>> Exkurze do školní jídelny:

Pouhá hodina ve školní kuchyni zpravidla stačí k tomu, aby studenti přehodnotili svoje návyky a začali šetřit jídlem.

>> Prokopské údolí, Dívčí hrady, divočina i místa kde v rámci Prahy roste jídlo

Výprava za poznáním biotopu Prokopského údolí a náhorní planiny Dívčích hradů, a především setkání s projekty zaměřenými na produkci lokálních biopotravin: Prokopská farma, projekt Metropole, Jinofarm.

>> Se zahradníkem do zahrady aneb tvorba designu prostoru zahrady tak, abychom věděli, proč je něco tam anebo tady

Design nespojujeme jen s technikou nebo grafikou, jeho principy můžeme využít i v zahradě. Když porozumíme přírodním zákonitostem a potřebám lidí, můžeme prostor navrhnout tak, aby byl funkční a udržitelný. Seznámíme se s permakulturou, což je přístup, který propojuje přírodu a člověka. Společně se podíváme na celou zahradu, navrhneme, co zlepšit, a jeden z nápadů i zrealizujeme.

_MG_0193-CR2_DxO_DeepPRIMEXD.jpg

 

 

OBLAST REUSE

>> Úvod do cirkularity

Hlavním cílem tohoto workshopu je hravou formou vtáhnout studenty do tématu a nadchnout je pro realizaci projektu Cirkulární školy, který přináší praktickou inspiraci k okamžitým změnám. Představíme hlavní myšlenky projektu, aktuální stav, ve kterém se škola nyní nachází, a akční kroky, které by mohly být realizovány.

>> Jak spotřebovávat chytře?

Tento workshop otevírá témata každodenní spotřeby a ukazuje, jak se rozhodovat chytře a s ohledem na budoucnost. Společně se zaměříme na to, jak prodlužovat život věcem, které nás obklopují, co skutečně znamená princip 5Z (zamezit, znovupoužít, zrecyklovat, zhodnotit, zamyslet se), a jak rozlišovat mezi fast a slow fashion.

>> Naběhni na změnu!

Workshop je zaměřený na změnu spotřebních návyků, pracuje s vizuálně atraktivní kampaní, která má studenty inspirovat k tvorbě call to action materiálů, jež budou vznikat přímo v rámci workshopu.

>> Jak uspořádat SWAP ve škole

Žákům budou na konkrétních příkladech objasněny rozdíly mezi cirkulární a lineární ekonomikou. Bude vysvětleno fungování akce SWAP jakožto účinného nástroje na prevenci vzniku odpadu a podporu komunit a její přínosy pro školu a širokou veřejnost. Lektoři z praxe nabídnou žákům také své know-how, jak tuto akci uspořádat.

>> Kreativní dílna REUSE

Nosným tématem tohoto workshopu je problematika nejen textilního odpadu, deadstocku a reuse. Cílem je zamyslet se nad tím, co už je odpad a co může být cenným zdrojem pro další využití. Zdánlivý odpad může být často přetvořen v něco hodnotného, co bude dále sloužit.

_MG_64521.jpg

 

 

 

Lektoři jednotlivých programů:

 

David Beran

>> David zajišťuje koncepční vedení a koordinaci programu Cirkulární školy a příležitostně i sám lektoruje „kompostovací“ workshopy. Jeho rolí je propojovat odborníky a nadšence z partnerských organizací, navrhovat obsahovou strukturu vzdělávacích programů a vytvářet návaznosti mezi jednotlivými aktivitami. Zároveň organizuje práci lektorů a intenzivně spolupracuje s pedagogy.

 

Kristýna Holubová

>> Kristýna se dlouhodobě věnuje komunikaci a marketingu společensky prospěšných projektů. V rámci programu Cirkulární školy působí jako lektorka se specializací na oblast Reuse. Žákům přibližuje teoretické principy i praktické přístupy k opětovnému využívání věcí: „Vedeme nastávající generaci k tomu, aby pro ni byly udržitelné návyky nebo principy souznící s planetárními limity výchozí a zásadní v době, kdy se ve světě snaží zorientovat, zajímat se o něj a začíná ho tvořit.

 

Petr Jermář

>> Petr, ačkoliv vyrostl v Praze, se aktivně věnuje pěstování zeleniny, ovocných stromů i kompostování, které se stalo jeho srdečním tématem. Působí jako externí lektor v Kokoze a zároveň studuje Udržitelnost a oběhové hospodářství na VŠCHT. V programu Cirkulární školy má na starosti především vzdělávací programy zaměřené na kompostování a pěstování. Často ho můžete potkat přímo ve školách nebo na školních zahradách.

 

Veronika Mejkalová

>> Veronika působí jako lektorka v organizaci Zachraň jídlo, kde se věnuje popularizaci tématu neplýtvání potravinami. Svou vášeň pro vaření a dobré jídlo propojuje s osvětou v oblasti udržitelnosti. V programu Cirkulární školy vede workshopy a přednášky pro různorodé věkové skupiny.

 

Barbora Panić Kebová

>> Barbora, která je odbornicí na udržitelný přístup v gastronomii, zastupuje v programu Cirkulární školy organizaci Zachraň jídlo. Zaměřuje se na školní stravování v rámci tematického okruhu Uzavřený cyklus jídla. Pracuje na tom, aby školní jídelny mohly fungovat v souladu s cirkulárními principy, což znamená zejména snížení plýtvání. Současně rozvíjí vlastní iniciativu Fair Dining.

 

Michal Plundra

>> Michal je samostatně působící ekolog, zahradník a krajinář, který se dlouhodobě věnuje environmentálnímu vzdělávání. V programu Cirkulární školy má na starosti programy navázané na školní zahrady, často propojené i s dalšími oblastmi cirkulární ekonomiky. Zkušenosti sbíral při zakládání komunitních zahrad a spolupráci s organizacemi jako Tereza či Koniklec. Věří, že příroda je nenahraditelným učitele.

 

Lucie Poubová

>> Lucie ve své domovské organizaci SWAP Prague zajišťuje provozní a finanční vedení a rozvíjí vzdělávací aktivity. V programu Cirkulární školy působí jako mentorka a lektorka se zaměřením na Reuse. S žáky tvoří, diskutuje o spotřebě a představuje cirkulární principy v praxi.

 

Ivana Špačková

>> Ivana v programu Cirkulární školy zastává roli odborné garantky oblasti Reuse. Věnuje se strategickému rozvoji reuse aktivit a dohlíží na jejich kvalitní realizaci ve školách. Dříve působila v korporátním sektoru v oblasti marketingu. Dnes své zkušenosti propojuje s praxí udržitelného vzdělávání.

 

Jana Šrámková

>> Zakladatelka startupu ReKáva inspiruje svými nápady nejen školy, ale i celý tým programu Cirkulární školy. Do projektu přinesla originální koncept pěstování hlívy ústřičné na kávové sedlině. V její režii probíhá na školách kampaň „lógr free“ a stála také u zrodu Houbária, které vyrábí Plastia ze speciálního recyklovaného plastu s příměsí kávové sedliny. Za sebou má také pilotní projekt svozu kávové sedliny do komunitních zahrad.

 

 

Martina Záleská

>> Jako specialistka na kompostování se Martina v Kokoze stará o rozvoj kompostovacích projektů. V programu Cirkulární školy se podílí na tvorbě metodik a vzdělávacích programů pro žáky, často se zapojuje také jako lektorka. Její práce jí přináší smysl a radost.

Na vašem soukromí nám záleží

Používáme soubory cookies

Tyto webové stránky používají soubory cookies a další sledovací nástroje s cílem vylepšení uživatelského prostředí, analýzy návštěvnosti webových stránek a zjištění zdroje návštěvnosti. Některé z nich jsou nezbytné, o těch dalších se můžete rozhodnout sami.

Na vašem soukromí nám záleží

Používáme soubory cookies

Tyto webové stránky používají soubory cookies a další sledovací nástroje s cílem vylepšení uživatelského prostředí, analýzy návštěvnosti webových stránek a zjištění zdroje návštěvnosti. Některé z nich jsou nezbytné, o těch dalších se můžete rozhodnout sami.

Nastavení souborů cookies

  • Zajišťují, že naše stránky fungují správně a bezpečně na všech zařízeních.

  • Díky nim lépe poznáme, co vás zajímá a můžeme tak neustále zlepšovat tento web k vaší spokojenosti.

  • Tyto cookies nám pomáhají s cílením reklamy tak, aby co nejvíce odpovídala vašim zájmům a preferencím.