Vzdělávání
Učitelé | Kreativní učení
Kreativní učení
Název workshopu: Mentorský program kreativního učení pro pedagogy
Cílová skupina: učitelé a učitelky středních škol napříč předměty, kteří hledají nové impulzy do výuky
Popis semináře:
>> Individuálně vedený mentoring se zaměřením na rozvoj kreativity ve výuce
>> Praktické zavádění kreativních a uměleckých přístupů do běžných vyučovacích hodin
>> Rozvoj klíčových pedagogických dovedností: kritické myšlení, tvořivost, reflexe, práce s tématy
>> Důraz na wellbeing učitelů i studentů a vytváření bezpečného vzdělávacího prostředí
>> Mentoring vychází z umělecké praxe a podporuje pedagogy v hledání vlastního stylu výuky
>> Program podporuje udržitelnou změnu ve školní kultuře a vede k větší angažovanosti studentů
Návaznost na RVP a studijní obory:
>> Vhodné napříč vyučovacími předměty
>> Podpora průřezových témat (osobnostní a sociální výchova, multikulturní výchova, environmentální výchova)
>> Rozvoj klíčových kompetencí dle RVP: komunikativní, sociální, pracovní, k řešení problémů
Časová dotace: 1–2 pololetí, 9 hodin individuální mentorské podpory měsíčně
Forma semináře: Kombinace prezenční a online podpory
Místo konání: Dle potřeby jednotlivých škol
Lektoři:
>> Michaela Kuříková – Michaela Kuříková je lektorkou a doktorandkou na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Její výzkum se zaměřuje na kreativitu, kreativní učení a rozvoj kreativní praxe učitelů prostřednictvím umění. Jako metodička a koordinátorka projektů ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání rozvíjí programy na podporu kreativity ve školách a mentoringové programy kreativního učení pro učitele.
>> Laura Henderson – Jako výzkumná pracovnice na UK zkoumala průsečík mezi kreativním učením, participací mládeže, wellbeingem a myšlením budoucnosti. Jako metodička a koordinátorka projektů rezidencí ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání rozvíjí programy na podporu wellbeing a kreativity ve školách.
>> Kateřina Fojtíková – Kateřina Fojtíková je metodičkou vzdělávání, členkou Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, se zaměřením na propojování formálního a neformálního vzdělávání. Specializuje se na postdigitální vzdělávání, výzkum a evaluaci projektů. Je doktorandkou na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty v Praze
>> Katarína Kalivodová – Katarína Kalivodová je ředitelkou Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání a aktivně se podílí na osvětě, advokacii a vytváření ekosystémů kreativního vzdělávání v České republice. Vychází ze své praxe v kulturním a kreativním sektoru a má zkušenosti s výukou na střední a vysoké škole. Stála za myšlenkou vzniku uMĚNÍM – Platformy pro kreativní učení, kde působila jako členka správní rady v letech 2020 - 2024. Od roku 2025 je také součástí představenstva Kulturní a kreativní federace.
_____________________________________________________________________________________________
Název workshopu: Rezidence umělců na školách
Cílová skupina: žáci, pedagogové a vedení středních škol (školy)
Popis semináře:
>> Intenzivní program, ve kterém umělec*kyně působí přímo ve školním prostředí
>> Společné zkoumání témat skrze umění – výstupy z participativního mapování
>> Mezioborová práce s různými formami umění (výtvarné umění, pohyb, zvuk, text)
>> Zaměření na rozvoj kreativních návyků myšlení
>> Aktivní zapojení žáků a budování vztahů napříč školní komunitou
>> Prostor pro otevřenou reflexi smyslu školy ve 21. století
>> Silný dopad na wellbeing, participaci, komunikaci i klima ve škole
Návaznost na RVP a studijní obory:
>> Napříč obory, důraz na průřezová témata a klíčové kompetence
>> Posílení kreativity, komunikace, schopnosti řešit problémy, spolupráce
Časová dotace: 2–3 týdny dle domluvy
Forma semináře: prezenční
Místo konání: ve škole
Lektoři: rezidenční umělci a umělkyně – výběr dle tématu a zaměření školy
_____________________________________________________________________________________________
Název workshopu: Studentské Think tanky
Cílová skupina: studenti, učitelé a vedení středních škol
Popis semináře:
>> Platforma pro aktivní zapojení studentů do školního dění
>> Podpora kreativního myšlení, iniciativy a schopnosti přetvářet nápady v reálné projekty
>> Propojení studentů, učitelů a odborníků z kreativních odvětví přímo v prostředí školy
>> Budování studentského hlasu a spoluzodpovědnosti za školní kulturu
>> Integrace do každodenní výuky, důraz na spolupráci a rovné zapojení všech
>> Rozvoj tzv. akčních kompetencí – schopnost ovlivňovat své okolí a řešit problémy
Návaznost na RVP a studijní obory:
>> Podpora klíčových kompetencí: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a občanské
>> Napojení na průřezová témata jako osobnostní a sociální výchova, občanská angažovanost
Časová dotace: dle dohody s vedením školy (možnost implementace jako cyklický nebo dlouhodobý program)
Forma semináře: prezenční (v prostředí školy)
Místo konání: ve škole
Lektoři: facilitátoři a odborníci ve vzdělávání ve spolupráci s profesionály z kreativních odvětví
Dostupné odkazy: Metodika SPKV 2023_24_11_11.pdf