Vzdělávání
Učitelé | Kreativní učení
Kreativní učení
Název workshopu: Mentorský program kreativního učení pro pedagogy
>>>> Přihlašování do programu zde.
Cílová skupina: učitelé a učitelky středních škol napříč předměty, kteří hledají nové impulzy do výuky
Popis programu:
>> Individuálně vedený mentoring se zaměřením na rozvoj kreativity ve výuce
>> Praktické zavádění kreativních a uměleckých přístupů do běžných vyučovacích hodin
>> Rozvoj klíčových pedagogických dovedností: kritické myšlení, tvořivost, reflexe, práce s tématy
>> Důraz na wellbeing učitelů i studentů a vytváření bezpečného vzdělávacího prostředí
>> Mentoring vychází z umělecké praxe a podporuje pedagogy v hledání vlastního stylu výuky
>> Program podporuje udržitelnou změnu ve školní kultuře a vede k větší angažovanosti studentů
Návaznost na RVP a studijní obory:
>>k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanská, k podnikavosti
Časová dotace: 1–2 pololetí, 9 hodin individuální mentorské podpory měsíčně
Forma spolupráce: Kombinace prezenční a online podpory
Místo konání: Dle potřeb pedagogů
Mentorský tým:
Tereza Durdilová
Zabývá se režií, dramaturgií, scénografií a pedagogikou. Absolvovala Katedru scénografie a Katedru autorské tvorby a pedagogiky na DAMU. Vytvořila inscenace autorského i dokumentárního divadla se sociální tematikou (např. Boys and Girls a Čtvrtý svět v divadle Archa), scénografie k mnoha činoherním i tanečním inscenacím, vedla site specific projekty. Spoluzaložila divadelní skupinu TisíciHRAn, zaměřující se na dokumentární divadlo a mezigenerační dialog. Mapuje historii 20. století skrze autentické příběhy lidí, kteří byli tenkrát dětmi. Věnuje se pedagogické činnosti výtvarné i divadelní (DAMU, kroužky pro děti, dílny pro pedagogy aj.). Působí ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání a v Ateliéru živé pedagogiky a tvorby.
Andrea Benková
Performerka, choreografka, taneční pedagožka a taneční producentka. Vystudovala taneční pedagogiku na Hudební a taneční akademii múzických umění v Praze, kde v současné době pokračuje v doktorském oboru Taneční věda. Spoluzaložila divadelní soubor Holektiv, a jako herečka a tanečnice spolupracuje s dalšími tvůrci a divadly. Jako choreografka se podílela na tvorbě hudebních videoklipů a na filmu Jan Palach. Jako pedagog pracuje s malými dětmi, teenagery i dospělými. Její zkušenosti zahrnují kreativní vzdělávání v programech SPKV Kreativní partnerství a Školy pro budoucnost.
Monika Pulišová
Dramaturgyně, režisérka, koučka, copywriterka, pedagožka. Vystudovala dramaturgii a produkci na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Učila herectví na konzervatoři. Spolupracovala s různými kulturními institucemi (např. Slovenský kulturní institut v Praze, DOX, Farma v jeskyni, DOT 504) i médii (Český rozhlas, Rádio Pigy, TV Markíza). Věnuje se autorskému divadlu (napsala a režírovala hru Můj šéf je debil), které propojuje s osobním rozvojem. Se Společností pro kreativitu ve vzdělávání spolupracuje od roku 2016.
Kristýna Täubelová
Scénografka, výtvarnice, pedagožka a performerka. Vystudovala scénografii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, absolvovala roční stáž na AVU v sochařském ateliéru doc. Jindřicha Zeithammla, a na DAMU dokončila i doktorské studium. Závěrečný autorský projekt Kunuk akcentoval mezioborovou spolupráci a skrze něj se definovala jako výtvarný umělec vyjadřující se divadelními prostředky. Věnuje se experimentálně a mezioborově zaměřené autorské tvorbě, např. výtvarně-divadelní interaktivní instalace Včely (Loutky bez hranic), která hledá možnosti spolupráce a komunikace mezi performery a návštěvníky všeho věku. Jako scénografka a spoluautorka spolupracovala s Jiřím Austerlitzem v divadle Minor v Praze. Deset let pracovala jako dramaturgyně pořadů pro školy a rodiče s dětmi v SCT Uffo v Trutnově. Je autorkou chystané expozice archeologického oddělení ve Východočeském muzeu v Hradci Králové, i autorkou knihy pro děti a rodiče Nesmrtelný méďa. Ovládá mnoho výtvarných technik, které využívá jak v rámci své vlastní tvorby, tak v pedagogické činnosti. Vyučuje na KALD DAMU a působila jako pedagog na SUPŠSK v Hořicích.
Jana Chaklosh
Intermediální umělkyně, designérka a lektorka kreativních projektů. Vystudovala Ateliér Intermediální konfrontace na VŠUP v Praze, a absolvovala stáže na FAMU a Academy Beeldende Kunsten v Maastrichtu. Vedla výtvarné workshopy pro děti i dospělé a firemní teambuildingy zaměřené na spolupráci, experiment a vizuální komunikaci. Spolupracuje s Českou koalicí pro ochranu biodiverzity (CCBC) a environmentálním centrem U Studánky poznání na vzdělávacích programech pro školy, kde propojuje kreativní tvorbu se zážitkovým učením. Působila jako pedagog na SOŠ multimediální a reklamní tvorby. Jako designérka se podílela na projektu Trash Made, zaměřeném na upcyklaci elektroodpadu a propojujícím ekologické myšlenky s originálním designem. Od roku 2009 vede vlastní značku Majestick, pod níž vytváří interiérové samolepky a dekorace.
_____________________________________________________________________________________________
Název workshopu: Rezidence umělců na školách
>> >> >> V případě zájmu se prosím registrujte prostřednictvím tohoto e-mailu: office@spkv.education.
Cílová skupina: žáci, pedagogové a vedení středních škol (školy)
Popis programu:
>> Intenzivní program, ve kterém umělec*kyně působí přímo ve školním prostředí
>> Společné zkoumání témat skrze umění – výstupy z participativního mapování
>> Mezioborová práce s různými formami umění (výtvarné umění, pohyb, zvuk, text)
>> Zaměření na rozvoj kreativních návyků myšlení
>> Aktivní zapojení žáků a budování vztahů napříč školní komunitou
>> Prostor pro otevřenou reflexi smyslu školy ve 21. století
>> Silný dopad na wellbeing, participaci, komunikaci i klima ve škole
Návaznost na RVP a studijní obory:
>> Napříč obory, důraz na průřezová témata a klíčové kompetence
>> Posílení kreativity, komunikace, schopnosti řešit problémy, spolupráce
Časová dotace: 2–3 týdny dle domluvy
Forma spolupráce: prezenční
Místo konání: ve škole
Lektoři: rezidenční umělci a umělkyně – výběr dle tématu a zaměření školy
_____________________________________________________________________________________________
Název workshopu: Studentské Think tanky
>> V případě zájmu se prosím registrujte prostřednictvím tohoto e-mailu: office@spkv.education.
Cílová skupina: studenti, učitelé a vedení středních škol
Popis programu:
>> Platforma pro aktivní zapojení studentů do školního dění
>> Podpora kreativního myšlení, iniciativy a schopnosti přetvářet nápady v reálné projekty
>> Propojení studentů, učitelů a odborníků z kreativních odvětví přímo v prostředí školy
>> Budování studentského hlasu a spoluzodpovědnosti za školní kulturu
>> Integrace do každodenní výuky, důraz na spolupráci a rovné zapojení všech
>> Rozvoj tzv. akčních kompetencí – schopnost ovlivňovat své okolí a řešit problémy
Návaznost na RVP a studijní obory:
>> Podpora klíčových kompetencí: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a občanské
>> Napojení na průřezová témata jako osobnostní a sociální výchova, občanská angažovanost
Časová dotace: dle dohody s vedením školy (možnost implementace jako cyklický nebo dlouhodobý program)
Forma spolupráce: prezenční (v prostředí školy)
Místo konání: ve škole
Lektoři: facilitátoři a odborníci ve vzdělávání ve spolupráci s profesionály z kreativních odvětví
Dostupné odkazy: Metodika SPKV 2023_24_11_11.pdf
_____________________________________________________________________________________________
Metodický tým:
>> Michaela Kuříková – Michaela Kuříková je lektorkou a doktorandkou na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Její výzkum se zaměřuje na kreativitu, kreativní učení a rozvoj kreativní praxe učitelů prostřednictvím umění. Jako metodička a koordinátorka projektů ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání rozvíjí programy na podporu kreativity ve školách a mentoringové programy kreativního učení pro učitele.
>> Laura Henderson – Jako výzkumná pracovnice na UK zkoumala průsečík mezi kreativním učením, participací mládeže, wellbeingem a myšlením budoucnosti. Jako metodička a koordinátorka projektů rezidencí ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání rozvíjí programy na podporu wellbeing a kreativity ve školách.
>> Kateřina Fojtíková – Kateřina Fojtíková je metodičkou vzdělávání, členkou Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, se zaměřením na propojování formálního a neformálního vzdělávání. Specializuje se na postdigitální vzdělávání, výzkum a evaluaci projektů. Je doktorandkou na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty v Praze
>> Katarína Kalivodová – Katarína Kalivodová je ředitelkou Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání a aktivně se podílí na osvětě, advokacii a vytváření ekosystémů kreativního vzdělávání v České republice. Vychází ze své praxe v kulturním a kreativním sektoru a má zkušenosti s výukou na střední a vysoké škole. Stála za myšlenkou vzniku uMĚNÍM – Platformy pro kreativní učení, kde působila jako členka správní rady v letech 2020 - 2024. Od roku 2025 je také součástí představenstva Kulturní a kreativní federace.
_________________________________________________
Vzdělávání je nedílnou součástí naší snahy o podporu inovací. V rámci projektu iDZ Praha (Imlementace dlouhodobého záměru v hl. m. Praha) OP JAK [IDZ Praha CZ.02.02.XX/00/23_018/0015142], který trvá od začátku roku 2025 do června 2028, se věnujeme především zvyšování kompetencí středoškoláků, vyučujících, kariérových poradců a vedení škol.
Cílem projektu je podpora implementace aktivit a opatření naplánovaných v dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v HMP, které povedou ke zlepšení kvality vzdělávání na území Prahy. Implementace společných nebo sdílených aktivit v území bude přispívat k naplnění DZ kraje navázaného na Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR.
Projekt iDZ Praha je realizován Hlavním městem Prahou a spolufinancován z prostředků Evropské unie, státního rozpočtu a rozpočtu hl. m. Prahy.