Vzdělávání

Učitelé | Kreativní učení

Umění posiluje ve škole představivost, empatii a odvahu tvořit. Když se žáci v hodinách potkávají s umělci, poznají, že kreativita je dovednost, kterou si může osvojit každý, kdo se nebojí zkoušet nové věci. Na střední škole je to klíčové, jelikož právě tehdy hledají studenti svou identitu a první klíčové směry svého života. Naše programy proto propojují svět vzdělávání a umění a otevírají cestu ke kreativnímu učení, které podporuje také wellbeing a spolupráci.

Kreativní učení

 

Název workshopu: Mentorský program kreativního učení pro pedagogy

 

>>>> Přihlašování do programu zde

 

Cílová skupina: učitelé a učitelky středních škol napříč předměty, kteří hledají nové impulzy do výuky

Popis programu:

>> Individuálně vedený mentoring se zaměřením na rozvoj kreativity ve výuce 

>> Praktické zavádění kreativních a uměleckých přístupů do běžných vyučovacích hodin 

>> Rozvoj klíčových pedagogických dovedností: kritické myšlení, tvořivost, reflexe, práce s tématy 

>> Důraz na wellbeing učitelů i studentů a vytváření bezpečného vzdělávacího prostředí 

>> Mentoring vychází z umělecké praxe a podporuje pedagogy v hledání vlastního stylu výuky 

>> Program podporuje udržitelnou změnu ve školní kultuře a vede k větší angažovanosti studentů 

 Návaznost na RVP a studijní obory:

>>k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanská, k podnikavosti

Časová dotace: 1–2 pololetí, 9 hodin individuální mentorské podpory měsíčně

Forma spolupráce: Kombinace prezenční a online podpory

Místo konání: Dle potřeb pedagogů

 

Mentorský tým: 

Tereza Durdilová

Zabývá se režií, dramaturgií, scénografií a pedagogikou. Absolvovala Katedru scénografie a Katedru autorské tvorby a pedagogiky na DAMU. Vytvořila inscenace autorského i dokumentárního divadla se sociální tematikou (např. Boys and Girls a Čtvrtý svět v divadle Archa), scénografie k mnoha činoherním i tanečním inscenacím, vedla site specific projekty. Spoluzaložila divadelní skupinu TisíciHRAn, zaměřující se na dokumentární divadlo a mezigenerační dialog. Mapuje historii 20. století skrze autentické příběhy lidí, kteří byli tenkrát dětmi. Věnuje se pedagogické činnosti výtvarné i divadelní (DAMU, kroužky pro děti, dílny pro pedagogy aj.). Působí ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání a v Ateliéru živé pedagogiky a tvorby.

Andrea Benková

Performerka, choreografka, taneční pedagožka a taneční producentka. Vystudovala taneční pedagogiku na Hudební a taneční akademii múzických umění v Praze, kde v současné době pokračuje v doktorském oboru Taneční věda. Spoluzaložila divadelní soubor Holektiv, a jako herečka a tanečnice spolupracuje s dalšími tvůrci a divadly. Jako choreografka se podílela na tvorbě hudebních videoklipů a na filmu Jan Palach. Jako pedagog pracuje s malými dětmi, teenagery i dospělými. Její zkušenosti zahrnují kreativní vzdělávání v programech SPKV Kreativní partnerství a Školy pro budoucnost.

Monika Pulišová

Dramaturgyně, režisérka, koučka, copywriterka, pedagožka. Vystudovala dramaturgii a produkci na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Učila herectví na konzervatoři. Spolupracovala s různými kulturními institucemi (např. Slovenský kulturní institut v Praze, DOX, Farma v jeskyni, DOT 504) i médii (Český rozhlas, Rádio Pigy, TV Markíza). Věnuje se autorskému divadlu (napsala a režírovala hru Můj šéf je debil), které propojuje s osobním rozvojem. Se Společností pro kreativitu ve vzdělávání spolupracuje od roku 2016. 

Kristýna Täubelová

Scénografka, výtvarnice, pedagožka a performerka. Vystudovala scénografii na Katedře alternativního a loutkového divadla DAMU, absolvovala roční stáž na AVU v sochařském ateliéru doc. Jindřicha Zeithammla, a na DAMU dokončila i doktorské studium. Závěrečný autorský projekt Kunuk akcentoval mezioborovou spolupráci a skrze něj se definovala jako výtvarný umělec vyjadřující se divadelními prostředky. Věnuje se experimentálně a mezioborově zaměřené autorské tvorbě, např. výtvarně-divadelní interaktivní instalace Včely (Loutky bez hranic), která hledá možnosti spolupráce a komunikace mezi performery a návštěvníky všeho věku. Jako scénografka a spoluautorka spolupracovala s Jiřím Austerlitzem v divadle Minor v Praze. Deset let pracovala jako dramaturgyně pořadů pro školy a rodiče s dětmi v SCT Uffo v Trutnově. Je autorkou chystané expozice archeologického oddělení ve Východočeském muzeu v Hradci Králové, i autorkou knihy pro děti a rodiče Nesmrtelný méďa. Ovládá mnoho výtvarných technik, které využívá jak v rámci své vlastní tvorby, tak v pedagogické činnosti. Vyučuje na KALD DAMU a působila jako pedagog na SUPŠSK v Hořicích.

Jana Chaklosh

Intermediální umělkyně, designérka a lektorka kreativních projektů. Vystudovala Ateliér Intermediální konfrontace na VŠUP v Praze, a absolvovala stáže na FAMU a Academy Beeldende Kunsten v Maastrichtu. Vedla výtvarné workshopy pro děti i dospělé a firemní teambuildingy zaměřené na spolupráci, experiment a vizuální komunikaci. Spolupracuje s Českou koalicí pro ochranu biodiverzity (CCBC) a environmentálním centrem U Studánky poznání na vzdělávacích programech pro školy, kde propojuje kreativní tvorbu se zážitkovým učením. Působila jako pedagog na SOŠ multimediální a reklamní tvorby. Jako designérka se podílela na projektu Trash Made, zaměřeném na upcyklaci elektroodpadu a propojujícím ekologické myšlenky s originálním designem. Od roku 2009 vede vlastní značku Majestick, pod níž vytváří interiérové samolepky a dekorace.

 _____________________________________________________________________________________________

 

Název workshopu: Rezidence umělců na školách

 

>> >> >> V případě zájmu se prosím registrujte prostřednictvím tohoto e-mailu: office@spkv.education

 

Cílová skupina: žáci, pedagogové a vedení středních škol (školy)

Popis programu:

>> Intenzivní program, ve kterém umělec*kyně působí přímo ve školním prostředí 

>> Společné zkoumání témat skrze umění – výstupy z participativního mapování 

>> Mezioborová práce s různými formami umění (výtvarné umění, pohyb, zvuk, text) 

>> Zaměření na rozvoj kreativních návyků myšlení 

>> Aktivní zapojení žáků a budování vztahů napříč školní komunitou 

>> Prostor pro otevřenou reflexi smyslu školy ve 21. století 

>> Silný dopad na wellbeing, participaci, komunikaci i klima ve škole 

 

Návaznost na RVP a studijní obory:

>> Napříč obory, důraz na průřezová témata a klíčové kompetence 

>> Posílení kreativity, komunikace, schopnosti řešit problémy, spolupráce 

 

Časová dotace: 2–3 týdny dle domluvy

Forma spolupráce: prezenční

Místo konání: ve škole

Lektoři: rezidenční umělci a umělkyně – výběr dle tématu a zaměření školy

_____________________________________________________________________________________________

 

Název workshopu: Studentské Think tanky

 

 >> V případě zájmu se prosím registrujte prostřednictvím tohoto e-mailu: office@spkv.education

 

Cílová skupina: studenti, učitelé a vedení středních škol

Popis programu:

>> Platforma pro aktivní zapojení studentů do školního dění 

>> Podpora kreativního myšlení, iniciativy a schopnosti přetvářet nápady v reálné projekty 

>> Propojení studentů, učitelů a odborníků z kreativních odvětví přímo v prostředí školy 

>> Budování studentského hlasu a spoluzodpovědnosti za školní kulturu 

>> Integrace do každodenní výuky, důraz na spolupráci a rovné zapojení všech 

>> Rozvoj tzv. akčních kompetencí – schopnost ovlivňovat své okolí a řešit problémy 

 

Návaznost na RVP a studijní obory:

>> Podpora klíčových kompetencí: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a občanské 

>> Napojení na průřezová témata jako osobnostní a sociální výchova, občanská angažovanost

 

Časová dotace: dle dohody s vedením školy (možnost implementace jako cyklický nebo dlouhodobý program)

Forma spolupráce: prezenční (v prostředí školy)

Místo konání: ve škole

Lektoři: facilitátoři a odborníci ve vzdělávání ve spolupráci s profesionály z kreativních odvětví

Dostupné odkazy: Metodika SPKV 2023_24_11_11.pdf

_____________________________________________________________________________________________

Metodický tým:

>> Michaela Kuříková – Michaela Kuříková je lektorkou a doktorandkou na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Její výzkum se zaměřuje na kreativitu, kreativní učení a rozvoj kreativní praxe učitelů prostřednictvím umění. Jako metodička a koordinátorka projektů ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání rozvíjí programy na podporu kreativity ve školách a mentoringové programy kreativního učení pro učitele.

>> Laura Henderson – Jako výzkumná pracovnice na UK zkoumala průsečík mezi kreativním učením, participací mládeže, wellbeingem a myšlením budoucnosti. Jako metodička a koordinátorka projektů rezidencí ve Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání rozvíjí programy na podporu wellbeing a kreativity ve školách.

>> Kateřina Fojtíková – Kateřina Fojtíková je metodičkou vzdělávání, členkou Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání, se zaměřením na propojování formálního a neformálního vzdělávání. Specializuje se na postdigitální vzdělávání, výzkum a evaluaci projektů. Je doktorandkou na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické fakulty v Praze

>> Katarína Kalivodová – Katarína Kalivodová je ředitelkou Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání a aktivně se podílí na osvětě, advokacii a vytváření ekosystémů kreativního vzdělávání v České republice. Vychází ze své praxe v kulturním a kreativním sektoru a má zkušenosti s výukou na střední a vysoké škole. Stála za myšlenkou vzniku uMĚNÍM – Platformy pro kreativní učení, kde působila jako členka správní rady v letech 2020  - 2024. Od roku 2025 je také součástí představenstva Kulturní a kreativní federace.

 

_________________________________________________

Vzdělávání je nedílnou součástí naší snahy o podporu inovací. V rámci projektu iDZ Praha (Imlementace dlouhodobého záměru v hl. m. Praha) OP JAK [IDZ Praha CZ.02.02.XX/00/23_018/0015142], který trvá od začátku roku 2025 do června 2028, se věnujeme především zvyšování kompetencí středoškoláků, vyučujících, kariérových poradců a vedení škol. 

Cílem projektu je podpora implementace aktivit a opatření naplánovaných v dlouhodobém záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v HMP, které povedou ke zlepšení kvality vzdělávání na území Prahy. Implementace společných nebo sdílených aktivit v území bude přispívat k naplnění DZ kraje navázaného na Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR. 

Projekt iDZ Praha je realizován Hlavním městem Prahou a spolufinancován z prostředků Evropské unie, státního rozpočtu a rozpočtu hl. m. Prahy.

 

logolink celý spravny 1

 

Na vašem soukromí nám záleží

Používáme soubory cookies

Tyto webové stránky používají soubory cookies a další sledovací nástroje s cílem vylepšení uživatelského prostředí, analýzy návštěvnosti webových stránek a zjištění zdroje návštěvnosti. Některé z nich jsou nezbytné, o těch dalších se můžete rozhodnout sami.

Na vašem soukromí nám záleží

Používáme soubory cookies

Tyto webové stránky používají soubory cookies a další sledovací nástroje s cílem vylepšení uživatelského prostředí, analýzy návštěvnosti webových stránek a zjištění zdroje návštěvnosti. Některé z nich jsou nezbytné, o těch dalších se můžete rozhodnout sami.

Nastavení souborů cookies

  • Zajišťují, že naše stránky fungují správně a bezpečně na všech zařízeních.

  • Díky nim lépe poznáme, co vás zajímá a můžeme tak neustále zlepšovat tento web k vaší spokojenosti.

  • Tyto cookies nám pomáhají s cílením reklamy tak, aby co nejvíce odpovídala vašim zájmům a preferencím.