Festival umění a kreativity ve vzdělávání: ještě je čas se zastavit
V Praze, v Centru současného umění DOX, a v dalších třinácti městech běží až do 22. února 2022 Festival umění a kreativity ve vzdělávání FUK. Spolu-organizuje jej jeden z partnerů Pii, Společnost pro kreativitu ve vzdělávání. Festival nabízí řadu workshopů, přednášek, seminářů, diskusí a aktivit nejen pro pedagogy, žáky a studenty, ale i pro rodiče s dětmi a širokou veřejnost. Vřele doporučujeme vaší pozornosti.
Jak stojí na webu festivalu – událost nabízí hlavně inspiraci, jak (se) učit v této dynamické době. Protože podle organizátorů je právě vzdělání uměním jednou z efektivních cest, jak se připravit na výzvy dnešního a budoucího světa. "Nové trendy ve vzdělávání stojí na rozvoji kompetencí uplatnitelných v 21. století a tzv. soft skills, které zastřešují kreativita a kritické myšlení. Právě umění je skvělým nástrojem, jak tyto dovednosti rozvíjet a zároveň lépe porozumět okolnímu světu," říká Marie Pánková ze Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání.
Workshop Během příběhu
Festival byl podpořen mimo jiné i v rámci projektu iKAP II – Inovace ve vzdělávání, který běží pod Pii. Přišli jsme si tedy jednu „inovaci ve vzdělávání“ alespoň na chvíli zažít na vlastní kůži a zúčastnili jsme se workshopu „Během příběhu“, který byl určen především pedagogům. Pod vedením dvou lektorek vzdělávacích programů z Centra současného umění DOX se všichni účastníci vžili do vyprávění svých krátkých příběhů z dětství. Nejdříve jen ve dvojicích, kdy jeden vyprávěl a druhý naslouchal a potom naopak. Na konci první části také každý ke svému příběhu vybral jeden z obrazů připravených lektorkami. Šlo o díla, která jsou k vidění na právě probíhající výstavě DOX „Nadějné vyhlídky“. Tato část je specifická pro workshopy v DOX, především pro práci s dětskými skupinami – a vede děti k přirozenému poznávání výtvarného umění.
Mezinárodní projekt Narrative 4
Ve druhé části workshopu si každá dvojice pak vyměnila role – vyprávěli jste celé skupině zážitek toho druhého. Vžili jste se do jeho příběhu, viděli jej jeho očima, možná i pocítili něco z emocí, které ten druhý jako dítě prožíval. To, co se během „vyprávěcího kroužku“ dělo bylo hodně na bázi pocitů a zajímavého zážitku, je to tedy těžko sdělitelné. V praxi si účastníci workshopu vyzkoušeli metodu mezinárodního projektu Narrative 4 a jejich teorii „radikální empatie“. A pocítili, že vyprávění příběhů určitě překračuje pole literatury a vede nás mnohem dál, právě i k většímu vcítění se do pocitů druhého. Metoda se dá používat ve školní výuce (třeba v třídnických hodinách, ale s jiným zadáním tématu klidně i v hodinách angličtiny) nebo v práci s dalšími dětskými skupinami.
Pokud vás zaujalo, jak a proč kreativitu propojit se vzděláváním, ještě je čas dozvědět a zažít si více. Na programu jsou rodinné dílny, workshopy pro školy, přednášky, diskuse…
Co je vlastně kreativní vzdělávání?
Jde o mezioborový přístup, který vytváří podmínky pro zapojení po stránce kognitivní, emocionální, sociální, etické a fyzické. Zapojení umění do procesu učení vytváří bezpečné, nesoutěživé a podnětné prostředí, které podporuje radost z učení a poznávání, nastavení rovných příležitostí a wellbeing každého žáka. Otevírá prostor pro dialog, zpochybňování neudržitelných návyků a norem, spoluvytváření hodnot a alternativ budoucnosti.
Více ke kreativnímu vzdělávání se dozvíte také na webu https://spkv.education/
__
Projekt iKAP II. Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/