Jak podporovat podnikavost ve vaší škole? Přihlaste se na kurz a my vám s tím pomůžeme
Chcete vzdělávat kreativní a podnikavé žáky a přenášet podnikavost i na své kolegy ve škole? V rámci projektu iKAP II – Inovace ve vzdělávání se od října rozbíhá kurz Podpora podnikavosti žáků SŠ a ZŠ. Je určený pro pražské ředitelky a ředitele škol, učitelky a učitele a také pro studentky a studenty pedagogiky. Díky kurzu získáte kompletní náhled na problematiku podnikavosti. Hlaste se už teď!
Možná už u vás ve škole něco probíhá, jen tomu neříkáte „podnikavost“ a nevíte, jak se do toho pustit pořádně. V průběhu kurzu získáte vše, abyste se stali koordinátory podnikavosti – uchopili tyto aktivity aktivně a systematicky je rozvíjeli. A také pro ně nadchli kolegy a hlavně žáky. Nastartujete svoje systematické přemýšlení o problematice, získáte ucelený pohled, nové zdroje informací a inspiraci odjinud. Přihlásit se na kurz je dobré už teď a udělat to můžete skrze tento formulář.
Podpora podnikavosti = podpora tvořivosti, samostatnosti a odpovědnosti
Podnikavost je dnes jednou z klíčových kompetencí. Jde vlastně o aktivní přístup k životu a ke svému uplatnění na trhu práce. A právě o toto běží ve školách – aby žáci a studenti vzali aktivitu do svých rukou, udělali kroky od nápadů a myšlenek k jejich realizaci. Aby se stali aktivními tvůrci své (nejen) profesní kariéry. „Podpora podnikavosti ve vaší škole je vlastně podporou tvořivosti, samostatnosti a odpovědnosti žáků, motivace k řešení problémů. Svět se mění a mění se rychle,“ říká Kateřina Lichtenberková, která se v týmu projektu iKAP II – Inovace věnuje právě podpoře podnikavosti. „Během příštích deseti let zaniknou některé pracovní pozice a vzniknou jiné. A právě podnikavost umožňuje reagovat na změny. Díky ní je také člověk schopen řešit společenské problémy a sociální inovace,“ doplňuje Lichtenberková, která pracuje také jako odborná garantka na NPI ČR.
Jak vypadá podnikavost ve škole?
Projevuje se zejména ve formě práce se žáky – když je podporujete v podnikavosti, necháváte hodně práce na nich. I když je často spojována především s aktivitou učitelů ekonomických předmětů, podnikavost se dá rozvíjet napříč předměty nebo nad rámec klasické výuky při organizaci školních akcí a projektů. Hlavním výukovým nástrojem pro rozvoj podnikavosti žáků je projektová výuka, a to nejlépe ve formě žákovských projektů, kdy žáci pracují s vlastním nápadem. Na základní škole jde v případě podpory podnikavosti hodně o rozvoj tvořivosti, myšlenkové, technické i umělecké, o práci s nápadem. Výsledkem mohou být různé tvořivé projekty dětí, charitativní sbírky, školní turnaje, dny věnované nějakému tématu, atd. Žáci si při nich v praxi vyzkoušejí principy projektového řízení a plánovaní. Příkladem střední školy, jež podporuje podnikavost je Smíchovská střední průmyslová škola a gymnázium, kde studenti sami vedou projekty a už v průběhu studia tvoří technické inovace.
„S podporou podnikavosti je třeba začít už u malých dětí – aby si zvykly, že aktivita je na jejich straně. Čím déle jsou žáci zvyklí jen na frontální výuku, tím těžší je později to zlomit a přimět je k vlastní aktivitě. Naštěstí se to už ale na školách mění k lepšímu,“ říká Lichtenberková.
Co bude obsahem kurzu?
Kurz je rozdělen na 5 půldenních prezenčních setkání a začátek kurzu je plánován na říjen 2022. Každé setkání je zaměřeno na určité téma spojené s podporou podnikavosti a bude obsahovat jak teoretickou, tak zejména praktickou (workshopovou) část.
Témata setkání a plánované termíny 1. běhu kurzu:
1. Úvod do podnikavosti – 24. 10. 2022
2. Plánování a žákovské projekty – 7. 11. 2022
3. Tvořivost a práce s nápadem – 7. 12. 2022
4. Tandemová výuka, koučink a mentoring – 4. 1. 2023
5. Výukové nástroje a školní program rozvoje podnikavosti – 30. 1. 2023
Pozn. Změna harmonogramu vyhrazena. Druhý běh kurzu plánujeme na období únor – červen 2022.
Aby měl kurz reálný výstup, nebyla to pro učitele jen teorie, ale mohli uplatnit nabyté zkušenosti rovnou v praxi, jsou jako výstup kurzu zvoleny minimálně 2 žákovské projekty.
Lidé, kteří budou zapojeni v kurzu, mohou navíc aktivně ovlivnit další krajské plánování a jeho podobu skrze zapojení do tvorby KAP III.
Na kurz je dobré hlásit se už teď, a to na tomto odkazu. Více informací vám případě podají Kateřina Lichtenberková (lichtenberkova@prahainovacni.eu) či Martina Hausdorfová (hausdorfova@prahainovacni.eu).
Více informací a přehled aktivit projektu iKAP II – Inovace ve vzdělávání, který realizuje Pražský inovační institut, najdete na webových stránkách nebo také na tomto odkazu.
__
Projekt iKAP II. Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/19_078/
__